Voeding

Geef ons heden ons dagelijks brood!

Dit is al eeuwenlang een statement en toch…

Nu staat onze huidige voeding steeds meer ter discussie. Niet alleen wat we eten maar ook de herkomst en bewerking ervan.

Tegenwoordig zien we steeds meer kinderen en volwassenen met overgewicht, vermoeidheid, depressie, astma, eczeem, reuma, artrose, diabetes 2, hart- en vaatziekten.

Ik mijn opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde afgerond bij Stichting Orthomoleculaire Educatie.                                                                                              In de orthomoleculaire voedingsleer streeft men naar optimale hoeveelheden voedingsstoffen in weefsels. Zij staat voor een gezonde, evenwichtige voeding, die bij voorkeur zo puur, rijk en zuiver mogelijk is en afgestemd op de behoefte en omstandigheden van het individu.                                                                                       Ik neem de voeding altijd mee in het intake gesprek en de behandeling omdat het zo ontzettend belangrijk is in hoe wij ons voelen en hoe wij ons gedragen.                            Daarbij speelt de voeding een essentiële rol in het herstel.                                               Soms is het nodig extra supplementen te slikken.                                                              U kunt deze via internet of de apotheek bestellen. Ik verkoop geen supplementen.

Ik blijf mij voortdurend bijscholen omdat de visie op gezond eten voortdurend veranderd. Het is belangrijk op de hoogte te zijn van de nieuwe inzichten om zodoende een goed advies te kunnen geven. Echter het is altijd maatwerk, geen persoon is hetzelfde.                                                                                                                             Anders eten moet goed voelen! Het is de bedoeling dat je je gewoontes veranderd en je kijk op eten. Dat vergt commitment van een mens. Dus het moet wel lekker zijn en goed te doen. Anders haken mensen af.

Sinds enige tijd ben ik mij gaan verdiepen in het “Oerdieet”, “Paleodieet” of “Oerdis”.  Dit Oerdieet  is gebaseerd op het menu van onze verre voorouders. Die aten eigenlijk nooit dagelijks brood. Eigenlijk zie ik dit niet als dieet, naar mijn idee is een dieet namelijk tijdelijk. Oereten of oerdis is blijvend. Tevens kun je eten totdat je een verzadigd gevoel hebt!

Als je wilt worden wie je was, Eet wat de voorouder at en bewoog zoals zij bewogen.

Recent onderzoek toont aan dat aan de basis van al deze aandoeningen kleine ontstekingen liggen; laaggradige ontstekingen, veroorzaakt door onze ‘westerse leefstijl’. Wat zijn laaggradige ontstekingen? Hoe ontstaan ze? En nog belangrijker: hoe worden ze genezen en voorkomen? De orthomoleculaire voeding & therapie, geeft hier antwoord op.

Overstappen op oereten is een uitdaging. Niet moeilijk!

Onze verre voorouders aten heel anders dan wij. Ze haalden al hun voeding uit de natuur om hen heen. Ze plukten bessen, kruiden en groenten. Ze zochten naar noten en zaden. Ze jaagden op wild en vingen een vis en aten die op. Soms vonden ze eieren of honing.

Er werd geen brood gegeten, pasta of rijst. Verder werd er vooral bewogen vóórdat er gegeten werd. Daarna ging men rusten of “uitbuiken”. Door deze manier van eten voel je je een stuk beter en fitter..

Daarnaast is het een optimale manier om blijvend af te vallen. In de praktijk worden zeer goede resultaten bereikt met het blijvend verliezen van overtollige kilo’s en de daarbij behorende positieve gezondheidseffecten.

Op dit moment word er een onderzoek gedaan naar dit regime; Oerdis scoort zelfs beter dan de Schijf van Vijf als het gaat om vezels en vitamines. Prof. Tiny van Boekel, hoogleraar Productontwerpen en Kwaliteitskunde aan Wageningen Universiteit: ‘Het is niet nieuw dat minder bewerkt voedsel met minder suiker, maar juist meer vezels en omega 3 vetzuren gezond is. Het mooie is dat al die inzichten over gezonde voeding in de oerdis terugkomen. Met moderne technologie en landbouw en wat inspiratie door oervoer, kun je een eind komen om voeding gezonder te maken.’

Op internet is veel te vinden over dit onderwerp.